Theater/opera Reviews in German and English on Germanradioshow.com by Susanne Nielsen


Reviews by Susanne Nielsen

Current and Upcoming for 2025

Stpeteopera.org: Carmen

AsoloRep.org: Jesus Christ Superstar

Jobsitetheater.org: The Butterfly's Evil Spell

AsoloRep.org: Good Night , Oscar

AsoloRep.org: Dancing at Lughnasa

Jobsitetheater.org: The Pillowman

Sarasotaopera.org: Stiffelio

Stpeteopera.org: A Little Night Music

Sarasotaopera.org: Le Nozze di Figaro

Sarasotaopera.org: Barber of Seville

Sarasotaopera.org: Cavallaria Rusticana/Paliacci

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Ravishing,very Spanish Carmen at St. Pete Opera this Summer! 

Susanne Nielsen was there! 

With great ease, Bizets main figure Carmen, (Sishel Claverie) snaps her castagnettes  as she lures Zuniga (expressively smitten, with deep bass-baritone, Patrick Scully), Captain of the Dragoons into her net. Claverie, in her debut at St.Pete Opera, brings a natural grace to her stage performance, as she commands the stage with her beautiful Mezzo voice.  Corporal Don Jose (Peter Scott Drackley) is caught by this femme fatal, - a love that is bound to lead him astray. We first meet his friend from the village who seeks to bring him a message. Angelic Michaela (beautiful Elizabeth Novella) as the “village girl”, who has been chosen by Don Jose’s mother as his bride to be. Don Jose promises he will make a life with her, and Michaela in all her innocence trusts in a life at his side. Enter Carmen! and life will never be the same.

Red is the focus color, ruffled skirted leading lady commands the stage. The set (Frank Chavez) of stylized archways and many steps welcome us into Spain’s Seville, the orange glow (lighting the stage to reflect the fiery mood, thanks to longtime lighting designer Keith Arsenault) of the sun shining on the cast, in this new production are all wonderfully effective. Maestro Sforzini right behind the facade leading his orchestra, sets the perfect tone and stage director Mat Haney makes bold choices to have his figures perhaps more demonstrative than in other productions despite the traditional garb. Carmen and Don Jose are very much of this, our world. So time to come to live opera in the steamy Florida summer - in what seems a climate of Spanish stories from AsoloRep's Ana in the Tropics to an Ybor leaning Don Pasquale,  time to enjoy the tradition of opera once more!

June 6,8,10,13,15th 2025 at the Palladium, St. Petersburg, FL, stpeteopera.org

 

Die hinreißende, spanische Carmen in der St. Pete Opera diesen Sommer!

 Susanne Nielsen war dabei!

Mit großer Leichtigkeit schnappt Bizets Hauptfigur Carmen (Sishel Claverie) ihre Kastagnetten, als sie Zuniga (Patrick Scully, ausdrucksstark verliebt, mit tiefem Bass-Bariton), den Hauptmann der Dragoner, in ihr Netz lockt. Claverie, die in ihrem Debüt an der St. Pete Opera auftritt, verleiht ihrer Bühnenperformance eine natürliche Anmut und beherrscht die Bühne mit ihrer wunderschönen Mezzosopran-Stimme. Korporal Don José (Peter Scott Drackley) ist von dieser Femme Fatale fasziniert – eine Liebe, die ihn unweigerlich in die Irre führt. Wir treffen zuerst seine Freundin aus dem Dorf, die ihm eine Nachricht überbringen will. Die engelsgleiche Michaela (die schöne Elizabeth Novella) spielt das „Dorfmädchen“, das von Don Josés Mutter als seine zukünftige Braut auserwählt wurde. Don José verspricht ihr ein Leben mit ihr, und Michaela vertraut in all ihrer Unschuld auf ein Leben an seiner Seite. Auftritt Carmen! Und das Leben wird nie wieder dasselbe sein.

Rot ist die zentrale Farbe, die Hauptdarstellerin im Rüschenrock beherrscht die Bühne. Das Bühnenbild (Frank Chavez) mit seinen stilisierten Torbögen und vielen Stufen heißt uns im spanischen Sevilla willkommen. Das orangefarbene Leuchten der Sonne (das die Bühne beleuchtet und dank des langjährigen Lichtdesigners Keith Arsenault die feurige Stimmung widerspiegelt), das in dieser neuen Produktion auf die Darsteller scheint, wirkt wunderbar wirkungsvoll. Maestro Sforzini, direkt hinter der Fassade, führt sein Orchester an und gibt den perfekten Ton an, und Bühnenregisseur Mat Haney trifft mutige Entscheidungen, indem er seine Figuren trotz der traditionellen Kleidung vielleicht demonstrativer gestaltet als in anderen Produktionen. Carmen und Don José sind ganz in dieser, unserer Welt. Es ist also an der Zeit, im schwülen Sommer Floridas Oper live zu erleben – in einem Klima spanischer Geschichten von AsoloReps „Ana in the Tropics“ bis zu einem an Ybor angelehnten Don Pasquale. Zeit, die Operntradition noch einmal zu genießen!

6., 8., 10., 13. und 15. Juni 2025 im Palladium, St. Petersburg, FL, stpeteopera.org


 A new adaptation of famed Spanish poet and playwright Federico Garcia Lorca’s THE BUTTERFLY’S EVIL SPELL lands at the Straz Center next month! 
by Susanne Nielsen

Devised in Jobsite’s captivating style as expressed in Shockheaded Peter, Gorey Stories, and Jobsite’s Alice, this imaginative English-language adaptation of Federico Garcia Lorca’s first play (El Maleficio de la Mariposa) fuses live music, visual art, puppetry, theater magic, and aerial arts into a thrilling theatrical experience. Lorca’s mystically poetic world of beetles, fireflies, and other magical creatures is disrupted when a hypnotic, wounded butterfly enters their dewdrop paradise. A young beetle is cast under a love spell, but a hungry scorpion is sure to shake things up in this timeless tale of beauty and desire.

Lorca’s inventive symbolist comedy drew inspiration from the writing of Yeats and Maeterlinck, and while it may have been ahead of its time for 1920, many of the aspects of the style and content became distinguishing features of his more mature dramas in Blood Wedding, Yerma, and The House of Bernarda Alba.

Who hasn’t desired what they believed to be unworthy of? Or longed for that they believed that they shouldn’t yet still do? The thing we know we can never have? THE BUTTERFLY’S EVIL SPELL deals not only with frustrated love but the power of nature, rebirth and transformation, and the virtue of the most humble among us.


Tampa Bay audiences can count on something that has never been experienced before. The six-member actor ensemble (William Alejandro Barba, Kathryn Huettel, Nicholas Perez-Hoop, Jessy Julianna, Melía Lorenz, and Katrina Stevenson) — alongside composer and on-stage accompanist Jeremy Douglass, choreographer Alexander Jones, and director David Jenkins — are building this production from the ground up as a collective, each bringing ideas to rehearsal nightly when things are workshopped with no idea being too wild. Spencer Meyers has designed and constructed a collection of folk-art inspired insect puppets. Stevenson also had a hand in puppet construction and provides the costume design. Chris Giuffre offers an immersive scenic design and Jo Averill-Snell a whimsical lighting design.

Run time: this show is approximately 75 minutes with no intermission.

TAMPA, FL – Eine neue Adaption von Federico Garcia Lorcas berühmtem spanischen Dichter und Dramatiker „DER BÖSE ZAUBER DES SCHMETTERLINGS“ kommt nächsten Monat ins Straz Center!

Jobsite Theaters kreativer Direktor Dr. David Jenkins hat einmal wieder eine Europaeische Vorlage fuer seine englischsprachige Musical Adaption 
des Federico Garcia Lorcas Debütstücks „The Butterfly's Evil Spell" (Der böse Zauber des Schmetterling) verarbeitet. Vor der fantasievollen Kulisse (im naiven, plakativen Rousseau-Stil) tritt das Theater Ensemble im mit Puppen-, Gesangs- und Tanzspiel angereicherten Stueck auf - Kathrina Stevenson's grazile Bewegungen zwischen den Schlingen ihrer "Silks" gehoert zu den poetischsten Momenten dieser Auffuehrung - und die Puppen, handgefertigt, werden durch die Stimmen und Bewegungen der Schauspieler zum Leben erweckt.  
Jobsite Theater hat sich in den letzten Jahren einen Namen fuer solch weniger bekannte Stuecke gemacht, die immer einen leicht schraegen und auch makaberen Humor an den Tag legen. Da waeren „Shockheaded Peter“ (der auf den Geschichten des "Struwel Peters" beruht, oder „Gorey Stories“ (Edward Gorey, der den Tod besonders in seine Geschichten einbaut)  und auch „Jobsite’s Alice“ ( Alice im Wunderland), die alle einen Humor zum Ausdruck bringen, den ein auf gerade diesen schwarzen Humor eingestelltes Publikum aller Altersgruppen ganze wunderbar findet.  Meist verbinden die Stuecke wie gerade dieses, Live-Musik, bildende Kunst, Puppenspiel, Theaterzauber und Luftakrobatik zu einem  wunderschoenen Theatererlebnis. Lorcas mystisch-poetische Welt besteht hier aus Käfern, Glühwürmchen, und anderen magischen Kreaturen, die von den Schauspielern gelenkt, mit phosphorisierender Farbe oder kleinen inneren Laempchen durch die halb-dunkle ueppige Fauna schweben.
Zunaechst scheint diese kleine Welt mit dem Geplapper von Marienkaefer und seinen Gespielen, recht angenehm und vergnueglich, bald aber wird dieses Idyll erschüttert, als ein hypnotisierter, verletzter Schmetterling in dieses Tautropfen-Paradies eindringt. Ein junger Käfer (im Original ist es ein kleiner Kakerlag, hier aber ein gruener aufgehuebschter Charakter, wird mit einem Liebeszauber belegt. Dazwischen macht sich ein hungriger Skorpion breit, und sorgt  dafuer, dass die Geschichte von Schönheit und Sehnsucht allerhand Unruhe und Aufruhr erfaehrt. 

Jenkins erklaert im Programm Heft, dass Lorcas einfallsreiche symbolische Komödie sich von den Werken Yeats' und Maeterlincks' hatte inspirieren lassen. Obwohl sie ihrer Zeit der 1920er Jahre weit voraus war, wurden viele Aspekte ihres Stils und Inhalts zu charakteristischen Merkmalen Lorcas spaeterer Dramen wie „Bluthochzeit“, „Yerma“ und „Das Haus der Bernarda Alba“.
Zur Handlung, die weitestgehend aus Gesangseinlagen und einem durchs Geschehen hastenden Skorpion besteht, will der Autor und demzufolge auch Regisseur die Frage stellen: 
"Wer hat nicht schon einmal etwas begehrt, dessen er sich nicht würdig fühlte? Oder sich nach etwas gesehnt, von dem er glaubte, es nicht zu dürfen, aber es dennoch getan?" Das Hauptthema in „DER BÖSE ZAUBER DES SCHMETTERLINGS“ sei die unerfuellte Liebe des Kleinen gruenen Kaefers (eigenlich eine huebsche kleine Kakerlake im Original), der den Schmetterling anbetet. Letztlich aber spielt die Kraft der Natur, Wiedergeburt und Metamorphose die Hauptrolle, und auch die Tugend und die Bescheidenheit. 
Das sechsköpfige Schauspieler-Ensemble (William Alejandro Barba, Kathryn Huettel, Nicholas Perez-Hoop, Jessy Julianna, Melía Lorenz und Katrina Stevenson) zusammen mit dem Komponisten und Bühnen-Musiker Jeremy Douglass (er sitzt am Instrument ganz in schwarz mit weissen Fluegeln und hat kleine Insekten-Antennen), dem Choreografen Alexander Jones, und dem Regisseur David Jenkins – entwickelt diese Produktion von Grund auf im Kollektiv. Jeder konnte seine Ideen in die abendlichen Proben einbringen,  so der Direktor, in denen gemeinsam gearbeitet wurde, ohne dass eine Idee zu ausgefallen gewesen waere. Spencer Meyers hatte eine Kollektion von Insektenpuppen, von der Volkskunst inspiriert, entworfen und gebaut. Stevenson war auch am Puppenbau beteiligt und entwarf die Kostüme. Chris Giuffre schuf ein maerchenhaftes Bühnenbild und Jo Averill-Snell ein natur-simulierendes Lichtdesign. Die Show zog das Publikum ohne Pause 75 Minuten in seinen Bann. Man waeregerne noch laenger in dieser poetischen Geschichte gefangen geblieben, auch wenn man nicht ganz sicher war, was es noch genaus zu erleben gab.

Jenkens war an diesem Abend in der zweiten Woche des gut besetzten Theaters, bereits nach Spanien unterwegs, vielleicht nach "Anaidamar," wo Gabriel Garcia Lorca, sein Held, einst sein Ende fand und wo eine Oper spielt, die wir 2024 an New Yorks Metropolitan Oper erleben durften, auch dies eine ganz besondere Atmosphaere mit viel Spanischem Tanz und drei starken Frauen!  

Das Stueck spielt noch bis zum 8. Juni 2025, Karten gibt's unter jobsitetheater.org, oder 813-229-STAR. 


A world-class rock opera for a phenomenal season finale at AsoloRep! from May 17th to June 28th, 2025.

Review by Susanne Nielsen

When a young lyricist and composer, Tim Rice, and Andrew Lloyd Webber met in London in the 1970s, a dream team was born that continues to make waves well into the 21st century. Music by Andrew Lloyd Webber and lyrics by Tim Rice present timeless hits like "I Don't Know How to Love Him" ​​and "Heaven on Their Minds," and of course, the title song "Jesus Christ Super Star!"Now, since Saturday, May 17th, it's been playing as the season finale at the AsoloRep Theater in Sarasota, Florida! Producing Artistic Director Peter Rothstein and Managing Director Ross Egan have assembled a superlative cast on stage, which was swarmed and cheered by celebrities in the audience with champagne and desserts at the opening.Even those who have repeatedly seen their musical, "Jesus Christ Superstar," depicting the last days of Jesus from a modern perspective, are unprepared for what premiered here in Sarasota under the direction and choreography of Broadway star Josh Rhodes. "Rhodes' vision blends ancient themes with contemporary sound, offering a haunting experience exploring faith, strength, and sacrifice," the program notes enthusiastically report, how true!

What's it about? Love. Betrayal. And redemption. Under the hot Judean sun, tempers flare. A renegade apostle questions his Messiah, who in turn questions his God. Their decisions will change the course of the world forever.The entire story is told through a series of songs. A fantastic live band—electric guitar, piano—plays, creating a 70s-style concert atmosphere (Musical Director: Jenny Kim-Godfrey). And sets (Adam Koch), which couldn't be more expressive on Broadway, here depict the majestic temple columns and boulders and, thanks to Cory Pattak's sophisticated lighting, conjure up new dimensions in every scene.In this precursor to all modern musicals, Webber/Rice focused on presenting a story that, for the first time, focuses on the figure of Jesus among his disciples and on Judas as the central figure and counterweight, who sees himself as chosen to betray him. Jesse Nagar as Jesus, dressed entirely in white, with a voice that musically conveys the entire range of his emotional turmoil, from soft mid-range to high, haunting registers.

Judas, with Heath Saunders, with his great multimedia talent, is the center of attention, particularly vocally, from the very first scene!Ann Morrison, as the gold-drenched King Herod, surrounded by numerous men, comes into her own in a Hollywood-Broadway moment. They were desperate to hire her as a superb actress with 48 years of stage experience and a great voice (Broadway, solo cabaret, and over a dozen music recordings), and she steals the show!The actors all have great stage presence, great voices, backed by the band that brings these heroes to life. Mary Magdalene (played by Sarah Kay, proud of her Filipina roots), creates Mary as a strong woman with an elegant, timeless look and long dark hair, moving in song among them.

The costumes (Alejo Vietti) unify all into sandy colors, with cracked, frayed accented garments, somewhere between hippie, punk, and army look—transporting the audience to the desert yesterday and today. The stage and the actors are particularly captivating as all is transformed into an oriental market scene, complete with textile and bird vendors, and all sorts of colorful folk, dominating the scene for minutes!The stage changes from brown, red, and gold tones to a starlit night sky to a place of worship surrounded by glitter – plenty of glamour and a vision of a kind of paradise awaiting everyone. Ariel Neydavoud as Peter and especially Tally Sessions as Pontius Pilate play their roles, from doubters to defenders of power, musically perfect in smaller and larger scenes. Stage director and choreographer Josh Rhodes has thrilled all again after his equally great success with Cabaret at AsoloRep! Bravo!

Jesus Christ Superstar plays as a rock concert, the story told in lyrics, a series of songs, no dialogue without music! After the grand, colorful finale, you leave the theater pleasantly overwhelmed and filled with passion! Bravi, bravi!

The extension until June 28, 2025 is already a foregone conclusion given the sold-out premiere, and the success is well-deserved; you could go there every night and discover something new every time! 

asolorep.org for tickets and 941-351-800. (Performance duration: 1 hour and 45 minutes including a 15-minute intermission).

Zum phaenomenalen Saisonabschluss eine Rockoper von Weltklasse im AsoloRep! vom (14)17. Mai bis 28. Juni 2025, JesusChrist Superstar

Besprechung von Susanne Nielsen

Als sich in den 70er Jahren ein junger Texter und Komponist, Tim Rice und Andrew Lloyd Webber in London begegneten, war ein Traum Team geboren, das weit ins 21te Jahrhundert Furore macht. Musik von Andrew Lloyd Webber und Texte von Tim Rice präsentieren zeitlose Hits wie „I Don’t Know How to Love Him“ und „Heaven on Their Minds“, und natürlich den Titelsong “Jesus Christ Super Star! “ 

Nun spielt es seit Samstag, dem 17.Mai als Saison Finale im AsoloRep Theater in Sarasota, Florida! Producing Artistic Direktor Peter Rothstein und Managing Director Ross Egan haben auf der Bühne eine Besetzung der Superlative versammelt, die bei der Eröffnung von Prominenz im Publikum mit Sekt und Desserts umschwärmt und umjubelt wurde. 

Auch wer das von ihnen kreierte Musical “Jesus Christ Superstar”, die letzten Tage Jesu aus moderner Perspektive, immer wieder gesehen hat, ist nicht darauf gefasst, was hier in Sarasota unter der Regie und Choreografie von Broadway-Star Josh Rhodes Premiere hatte. “Rhodes‘ Vision verbindet antike Themen mit zeitgenössischem Klang und bietet ein eindringliches Erlebnis, das Glaube, Kraft und Opferbereitschaft erforscht,” berichtet begeistert das Programmheft, wie wahr!

Worum geht es? Liebe. Verrat. Und Erlösung. Unter der heißen Sonne Judäas erhitzen sich die Gemüter. Ein abtrünniger Apostel stellt seinen Messias in Frage, der wiederum seinen Gott in Frage stellt. Ihre Entscheidungen werden den Lauf der Welt für immer verändern.

Alle Handlung wird durch aneinandergereihte Songs erzaehlt. Eine fantastische “live Band” - e-Guitarre, Piano, spielt - verbreitet Stimmung im Stil eines Konzerts der siebziger (Musikalische Leitung: Jenny Kim-Godfrey); und Sets (Adam Koch), die am Broadway nicht ausdrucksvoller sein koennten, zeigen hier die majestätischen Tempel Säulen und Felsbrocken und, durch die ausgeklügelte Beleuchtung Cory Pattaks in jeder Szene neue Dimensionen zaubern. 

Webber/Rice setzten bei diesem Vorläufer aller modernen Musicals auf die Darstellung einer Geschichte, die zum erstmal auf die Figur des Jesus unter seinen Juengern und auf Judas als zentral Figur und Gegengewicht, der sich auserwählt sieht, diesen zu verraten. Jesse Nagar als Jesus ganz in weiss, mit einer Stimme, die von sanft Mittellagen bis zu hohen eindringlichen Registern die gesamte Bandbreite seiner emotionalen Zerrissenheit musikalisch einbringt.

Judas steht mit Heath Saunders, mit grossen multi-mediaTalent, Bühnen-stark in seiner Präsenz besonders stimmlich von der ersten Szene im Mittelpunkt! 

Ann Morrison, kommt als gold-triefender Koenig Herodes, von zahlreichen Mannen umlagert, in einem Hollywood-Broadway Moment zur Geltung, sie hatte man als Super-Darstellerin mit 48 Jahren Buehnenerfahrung und grosser Stimme (Broadway, Solo-Cabaret, und über ein Duzend Musik-Aufnahmen unbedingt verpflichten wollen, und richtig, sie stiehlt allen die Show! 

Die Schauspieler haben alle grosse Bühnenpräsenz, ganz grosse Stimmen, von der Band unterlegt, die diese Helden in Szene setzt. Maria Magdalena (von Sarah Kay und stolz auf ihre Philippinischen Wurzeln), als starke Frau  im elegant zeitlosen Look und langen dunklen Haar, zwischen ihnen. 

Die Kostüme (Alejo Vietti) sind alle in sandigen Farben, rissigen abgestuften Kluften, zwischen Hippie, Punk und Army Look - was den Zuschauer in die Wüste gestern wie heute versetzt. Besonders hinreissend verwandelt sich die Bühne und die Menschen, wenn ein orientalischer Markt samt Textil- und Vogelhändlern, und allerlei buntem Volk minutenlang die Szenerie beherrschen! 

Die Bühne wechselt von Braun, rot und Goldtönen in einen Sternen-beschienenen Nachthimmel bis hin zu einem von Glitzern umgebenen Ort der Anbetung - viel Glanz und Vision einer Art Paradies, das alle erwartet. Ariel Neydavoud als Peter und besonders Tally Sessions als Pontius Pilatus spielen alle ihre Rollen von Zweiflern bis Machtverteidigern in kleineren oder grösseren Szenen musikalisch perfekt. Buehneregisseur und Choreograph Josh Rhodes hat sie alle nach seinem ebenso grossen Erfolg mit Cabaret am AsoloRep wieder begeistert! Bravo!

Jesus Christ Superstar ist ein Rock-konzert auf die Liedtexte fokussiert, eine Aneinanderreihung von Songs, keine Dialoge ohne Musik! Man kommt nach grossem bunten Finale angenehm überwältigt mit mit viel Passion aus dem Theater! Bravi, Bravi!  

Die Verlängerung bis zum 28.6.25 ist bei der ausverkauften Premiere bereits vorgezeichnet und der Erfolg wohlverdient, man könnte jeden Abend hingehen und immer wieder etwas neues entdecken! asolorep.org fuer Karten und 941-351-800. Dauer der Aufführung: 1 Stunde und 45 Minuten inklusive 15 Minuten Pause


Oh dear Oscar! - Oscar Levant brought to the Stage of the AsoloRep Theater in Sarasota, Florida, review by Susanne Nielsen


Oh dear Oscar! The question is for what we feel about celebrity enfant terrible  Oscar Levant - always the second best to his own idol Gershwin, but having found a persona to populate the media in his time, television.

So as we look at this Oscar - in Pulitzer prize and Tony award winning playwright Doug Wright’s broadway play “Good Night, Oscar” we may muse where to set the comma. Is it  "Oh dear, Oscar!” or perhaps more lovingly “Oh, dear Oscar!” - which might have been a fitting title as well for the steady unraveling of this artist. 

Like so many recent behind the personality looks , i.e. Wright’s own look at an aging Marquis in his play “Quills", we start out with cheerfully expectations - ready for some good laughs when the outrageous becomes the modus operandi of Oscar Levant, and the head of NBC studios himself is rightfully worried sick. Cheerfully bumbling through the set to fix people’s problems is Paar’s assistant - a preppy Max Weinbaum played by Asolo Conservatory actor-in-training Jonathan Acosta, and recent graduate of the program Ibukun Omotowa as equally helpful Alvin Finney.

Late Night talkshow host Jack Paar (Sasha Andreev returning to the Asolo) is banking on this over-the-top guest to up his ratings, but all within reason. Relief comes for Paar in the appearance of Oscar’s wife June Levant, played with panache by Gail Rastorfer, as she floats in with soothing voice and elegant movements in her 1960s couture, to put all , the NBC boss Bob Sarnoff (seasoned Asolo Repertory actor David Breitbarth in over 85 productions) and his talkshow host into a more peaceful mindset. Of course, Sarnoff does have a contingency plan - a more predictable artist within reach - ready to step in to save the night. 

Two hours to go , so goes the story, until Levant must perform “Levant" on set; and only June knows where Oscar has been hiding and from where she can bring him to the TV studio set. While this could add to the comedy, it is a fine line that author Wright has to tread with this story.

Materializing from a cloud of actual smoke comes the very gorgeous image of George Gershwin, played by actor Harris Milgrim (with credits as u/s of Tony in Westside Story’s first National Tour), who is perfect in his portrayal of the star in evening black tie. With this vivid image we step into the mind of Levant in all its adoration for his idol, the famous Pianist/composer.


Levant - we learn in the as always well compiled program notes - was the best interpreter of Gershwin’s music. Director Peter Amster aptly lets the music flood the auditorium, Gershwin’s Rhapsody as it washes over all and intensely overwhelms Levant. 

And actor Max Roll as Oscar Levant, after playing the lead in this play’s Broadway run, excellently portrays the New York accented , shirt half tucked in, unraveling TV talk show guest star in Good Night, Oscar"’s Sarasota production. 

The Yale School of Drama graduate and British Shakespeare actor proves not only to be an accomplished performer as he “becomes" the enfant terrible that was Levant’s best role, Max Roll most of all brings his musical talent as pianist - playing Levant as best of the second best - to a singular performance at the grand piano - on the stage of the Asolo theater.

The finale brought the audience to its feet, with standing ovations especially for this young actor and his rest of the cast. Roll will soon take the role with him as he returns to his home city of London, England.

Still time still to catch this rising star at the AsoloRep theater in the production of “Good Night, Oscar!” - thanks to Doug Wright who wrote him and Max Roll who brought him to life at the AsoloRep Theater this Spring 2025. 

Emotional instability was never more charmingly portrayed! 


Good Night , Oscar April 2 - 26, 2025 at asolorep.org



 Oh je, Oscar! – Oscar Levant im AsoloRep Theater in Sarasota, Florida, Rezension von Susanne Nielsen


Oh je, Oscar! Diese Frage bedeutet: Was halten wir von Oscar Levant, dem berühmten Enfant terrible? Wer ihn kannte, machte sich Sorgen um seine Person! Levant war im Leben immer nur der Zweitbeste nach seinem eigenen Idol , George Gershwin, als Pianist und als Komponist. Dennoch hat er eine Persönlichkeit erfunden, die die Medien seiner Zeit – das Fernsehen – mit all ihrer Irritation - bereicherten.

Wenn wir uns also diesen Oscar ansehen – in dem Broadway-Stück „Good Night, Oscar“ des mit dem Pulitzer-Preis und Tony ausgezeichneten Dramatikers Doug Wright , fragen wir uns vielleicht, wo das Komma zu setzen ist. Heißt es „Oh je, Oscar!“ oder vielleicht etwas liebevoller „Oh, lieber Oscar!“ – was auch ein passender Titel für den stetigen Niedergang dieses Künstlers gewesen wäre.

Wie bei so vielen Blicken hinter die Kulissen solcher Persönlichkeiten, z. B. Doug Wrights eigener Blick auf den alternden Marquis in seinem Stück „Quills“, beginnen das Stueck recht heiter – das Publikum erwartet herzhafte Lacher, weil auf das Unerhörte das zur gewohnten Erscheinung von Oscar Levant gehörte,  und der Chef der NBC-TV Studios höchstpersönlich sich riesige Sorgen macht. Gut gelaunt stolpert Paars Assistent durch das Set, um die Probleme der Leute zu lösen – ein adretter Max Weinbaum, gespielt von Jonathan Acosta, einem angehenden Konservatoriums-Schauspieler, und Ibukun Omotowa, einem frischgebackenen Absolventen des Programms, als hilfreicher und ebenso unbedarfter Alvin Finney.

Late-Night-Talkshow-Moderator Jack Paar (Sasha Andreev) setzt auf diesen überkandidelten Gast, um seine Einschaltquoten zu steigern, aber alles im Rahmen des Zumutbaren. Als Oscars Frau June Levant am Set auftaucht, ist er sehr erleichtert. Gail Rastorfer stellt sie mit ihrer sanften Stimme und ihren eleganten Bewegungen in 60er-Jahre-Couture wunderbar dar und stimmt mit ihrem Erscheinen sogar NBC-Chef Bob Sarnoff (der erfahrene Asolo-Repertoire-Schauspieler David Breitbarth mit über 85 Produktionen) friedlich. Natürlich hat dieser einen Ausweichplan – einen weniger schwierigen Künstler in Reichweite –, der einspringen und die Situation retten kann.


Noch zwei Stunden, so die Story, bis Levant „Levant“ auf die Bühne bringen muss, und nur June weiß, wo Oscar sich versteckt hat und wie sie ihn zum Set des Fernsehstudios holen kann. Obwohl dies die Komik verstärken könnte, bewegt sich Autor Wright mit dieser Geschichte auf einer schmalen Erzaehlerischen Gratwanderung.


Aus einer echten Rauchwolke erscheint das wunderschöne (Manns)Bild von George Gershwin, mit dem Schauspieler Harris Milgrim (der als Tony in der ersten nationalen Tournee von „Westside Story“ mitwirkte) besetzt, perfekt in seiner Darstellung des Stars im Abendanzug. Mit diesem lebendig gewordenen Bild tauchen wir in Levants Gedankenwelt ein, in all seiner Verehrung für sein Idol, den berühmten Pianisten und Komponisten.


Levant – so erfahren wir in den wie immer bestens konzipierten Programmheft – war der beste Interpret von Gershwins Musik. Regisseur Peter Amster lässt die Musik gekonnt den Saal durchfluten, Gershwins Rhapsodie, die alles überflutet und Levant - und viel zu intensiv - überwältigt.

Der Britische Schauspieler Max Roll verkörpert Oscar Levant, nachdem er die Hauptrolle in der Broadway-Aufführung dieses Stücks gespielt hat, IST Levant wie er als Gaststar einer Fernseh-Talkshow mit New Yorker Akzent, halb in die Hose gestecktem Hemd und entwaffnendem Humor in „Good Night, Oscar“s Sarasota-Inszenierung darstellt.

Roll, Absolvent der Yale School of Drama und Shakespeare-Darsteller, erweist sich nicht nur als versierter Künstler, als er zu dem Enfant terrible wird, Levants beste Rolle , sondern bringt vor allem sein musikalisches Talent als Pianist – er spielt Levant als “Besten aller Zweitbesten” – in einer einzigartigen Darbietung am Flügel auf der Bühne des Asolo Theaters.

Das Finale beeindruckte das Publikum, das mit Standing Ovations besonders den jungen Schauspieler feierte, und natürlich auch alle anderen Darsteller dieses Stücks. Roll wird die Rolle mitnehmen, wenn er in seine Heimatstadt London, England, zurückkehrt.

Noch ist es Zeit, diesen aufstrebenden Star im AsoloRep Theater Himmel in der Produktion von „Good Night, Oscar!“ zu erleben. – Danke an Dramaturg Doug Wright, der ihn geschrieben hat, und Max Roll, der ihn im Frühjahr 2025 im AsoloRep Theater auf die Bühne brachte.


Emotionale Instabilität wurde nie charmanter dargestellt!


Gute Nacht, Oscar, 2.–26. April 2025 auf asolorep.org



Dancing at Lughnasa - Ireland in the Lean Years - at AsoloRep in Sarasota, FL

In March, shortly after St. Paddy's Day, the Irish festival, the Sarasota AsoloRep Theatre presents Brian Friel's play about the Lean Years of the early 20th century on a stage full of greenery. Five women experience this time, while the son of one looks back and tells the story...

Brian Friel, father of Irish drama, begins his story with a young man, our narrator, reflecting on his youth in Ireland. He stands in front of a large old stone house (modeled on the house where Friel spent his own childhood), next to a large mulberry tree, whose branches sturdy for climbing form an important part of the story of the five women at the center of the Lughnasa festival. Friel grew up among his aunts in Glenties, County Donegal. He revives them as the Mundy sisters in this play, one of 30 he wrote that tell the stories of a divided Ireland, these women with all their ideosyncracies and emotions he recalled from his childhood memories.
It is a story of life during the Great Depression, determined by the Irish Catholic Church and the working class families of this region.
A returning uncle, who has become a complete stranger to the land of deep Catholicism and all its pious rules through his years as a missionary in Africa, continues to be marginalized by a life abroad living with an infusion of pre-Christian rituals and African culture. His sister, who loves him and seeks to brighten his final years, keeps him and her daughters from the outside world. The women are now on their own, desperate to go dancing at the Lughnasa festival, but fear their of the Irish village community with its faith-driven rules keeps them seeking and experiencing all this joy of life only within their own walls. That they have spunk is demonstrated by the wild dancing and also, the author lets us know, the dreams they still harbor. The men, like the father of their only grandson whom the women cherish, is a dreamer of a better life. He is to only return twice to them; the hope of a life away from the close-knit female community brings them only momentary happiness, then he vanishes again. 

Directed by Joe Dowling, one of the few directors Friel himself knew and approved of bringing his material to the stage. The nostalgic piece, which transports viewers back to the 1930s, portrays five sisters who stick together. Winner of Tony and Olivier awards, Dancing at Lughnasa is described as a memorable piece; a little bit of all of us is in it.

"Dancing at Lughnasa" is playing until April 19, 2025, at asolorep.org. (recommended for mature audiences)

Dancing at Lughnasa - Irland in Mageren Jahren - im AsoloRep in Sarasota, FL

Das Sarasota AsoloRep Theater bringt im Monat Maerz, kurz nach St. Paddy's Day, dem Fest der Iren, ebenso auf einer Buehne voller Gruen Brian Friels Stueck um die Mageren Jahre des fruehen 20. Jahrhunderts. Fuenf Frauen erleben diese Zeit, der Sohn schaut zurueck und erzaehlt....

Brian Friel, Vater des Irischen Schauspiels beginnt seine Geschichte mit einem jungen Mann, unserem Erzaehler, der auf seine Jugend in Irland schaut. Er steht vor einem grossen alten Steinhaus steht (Model stand hierzu das Haus, in dem Fiel seine eigene Kindheit verbrachte) , daneben ein grosser Maulbeer Baum, dessen Erklettern einen wichtigen Teil der Geschichte der Fuenf Frauen im Zentrum ums Lughnasa Fest ausmacht. Friel wuchs zwischen seinen Tanten in Glenties, County Donegal auf. Die Mundy Schwestern in diesem Stueck, eines von 30, die die Geschichten um das geteilte Irland erzaehlen, laesst er wieder in all ihren Eigenarten und Emotionen seiner Kindheitserinnerungen aufleben. 
Es ist die Geschichte des von der irisch-katholischen Kirche und den Arbeitern dieser Gegend bestimmten Lebens waehrend der Depression. 
Ein zurueckgekehrter Onkel, durch seine Jahre als Missionar in Afrika im Lande des tiefen Katholizismus und all seiner frommen Reglen, ganz fremd geworden, und mit der Infusion der vorchristlichen Ritualen und Weisheiten weiterhin ausgegrenzt. Seine Schwester, die ihn liebt, und seine letzten Jahre zu verschoenen sucht, haelt ihn und ihre Toechter vor der Welt draussen zurueck. Die Frauen sind nun auf sich gestellt, moechten so gerne auf das Lughnasa Fest zum Tanzen, aber die Furcht vor der irischen Dorfgemeinschaft und deren vom Glauben gesteuerten Lebensregeln laesst sie ihnen all diese Lebensfreude nur in den eigenen Waenden ausleben. Dass sie sie haben, zeigt die wilde Tanzerei und auch die Traeume, die sie hegen. Die Maenner, wie der Vater von dem einen Enkel, den die Frauen hegen, ein Traeumer vom besseren Leben, kommt nur zweimal in ihr Leben zurueck, die Hoffnung auf ein Leben weg von der engen Frauengemeinschaft bringt ihnen nur momentanes Glueck, dann entschwindet er wieder.  Regie fuehrt Joe Dowling, einer von wenigen Regisseuren, die Friel selbst noch kannte und gut-hiess seinen Stoff auf die Buehne zu bringen. Das nostalgische Stueck, das Zuschauer mit in die 30er Jahre mitnimmt, portraitiert fuenf Schwestern , die fest zusammenhalten. Mit Tony und Olivier Preisen gekroent, wird Dancing at Lughnasa als Erinnerungs Stueck bezeichnet, ein biusschen von uns allen steckt da drin. 

"Dancing at Lughnasa" spielt noch bis 19.4.25 im asolorep.org. (recommended for mature audiences - fuer Erwachsene empholen) 

Stiffelio - beautiful Verdi music - a reconciliatory story. (sarasotaopera.org)

review by Susanne Nielsen: 


Ahhh, Verdi, opera fans' hearts beat faster. Maestro DeRenzi has already celebrated all of Verdi's operas on this stage and now brings a reprise of one of the many opera productions to this stage each season with a particularly beautiful stage design - this time Stiffelio, the name of the title character after he dropped his old name. As the historical commentary explains, the Sarasota performance is entirely in Verdi's spirit, but at its premiere it was not possible to stage it as the composer had envisioned. Stiffelio was too contemporary, but as the story of a priest it was perfectly acceptable to 21st century operagoers. For conscience and honor can only be understood in retrospect, based on conventions such as dueling and the dishonoring of a woman; today we might think differently. What you understand is that this is about truth and how to live with it. This conflict continues to exist everywhere! The overture sets the mood, the curtain rises and over again in three acts we see gothic arches, stately rooms, a cemetery, until we find ourselves with church pews at the finale. Sarasota's opera chorus, which comes into its own so beautifully in Verdi, is always wonderful as all the apprentice singers raise their wonderful voices together, a great pleasure! Finally, in the church too, as in this only one of Verdi's operas, a conciliatory ending in this last four surprises us as the great exception to the otherwise tragic dramas of this master. Stiffelio was only brought back to the original version presented to us here in the 1990s. Even if it is one of his less well-known operas - Stiffelio was a difficult morality play for the hearts of the composer at the time - and one that could not have been more controversial given the Austrian city administrators of Trieste. But it is important because it appeals to humanity - and humanity wins! The priest Stiffelio loves his wife more than anything. They are about to celebrate their wedding anniversary when a witness report brings a story to light that brings the priest's wife into disrepute and even if she may not bear the entire blame for her situation, she is still the first moral sinner in the 19th century. Here, as in every Verdi opera, great feelings of guilt, love, and the preservation of reputation and honor precede equally great actions - guilt or forgiveness, suicide or revenge, a duel or murder. The Sarasota production features powerful voices: Aviva Fortunata (Lina) with a soprano voice challenged by many high registers, her father Stankar, who alternates between anger and joy, Ricardo Jose Rivera with a beautiful baritone, and the ever-gentle tenor of Stiffelio (Victor Starsky)! The costumes are perfectly chosen, in keeping with bourgeois convention and the clerical vestments. Young Bok Kim brings his wonderful bass voice to the role of an old priest. The magnificent chorus! A romantic finale for everyone on stage! Bravi! What a beautiful fourth opera in the Sarasota Winter Opera Festival! All operas can be seen until the end of March! sarasotaopera.org


Stiffelio - wunderschoene Verdi Musik - eine Versoehnliche Geschichte - sarasotaopera.org
Gesehen von Susanne Nielsen:


Ahhh, Verdi, da schlagen Opern Fans Herzen hoeher. Maestro DeRenzi hat bereits alle Verdi Opern auf dieser Buehne zelebriert und bringt pro Saison nun eine Reprise einer der vielen Opern Produktionen auf diese Buehne mit besonders schoenem Buehnenbild - diesmal also Stiffelio, Name des Titelhelden, nachdem er den alten Namen abgelegt hat. Wie uns die historischen Erlaeuterungen erklaeren, ist die Sarasota Auffuehrung ganz im Sinne Verdis, jedoch bei seiner Urauffuehrung gar nicht durchfuehrbar wie sie der Komponist sich vorgestellt hatte. Stiffelio war zu zeitgemaess, jedoch fuer die Opernbesucher im 21. Jahrhundert als Geschichte eines Pfarrers durchaus akzeptabel. 
Denn Gewissen und Ehre sind nur im Rueckblick auf Konventionen wie Duel und Entehrung einer Frau zu begreifen, heute mag man anders denken. Was man versteht, ist, dass es  hier um Wahrheit und wie man mit ihr Leben kann, geht. Diesen Konflikt gibt es weiterhin und überall! 
Die Overtuere stimmt uns ein, der Vorhang hebt sich und wir sehen in drei Akten immer wieder gothisch Boegen, herrschaftliche Zimmer, einen Friedhof, bis wir uns mit Kirchenbaenken zum Finale wiederfinden. Sarasotas Opernchor, der gerade bei Verdi so schoen zum Tragen kommt, ist immer wieder herrlich, da alle Apprentice Saenger und Saengerinnen ihre wundarbaren Stimmen gemeinsam anheben, ein grosser Genuss! Zuletzt auch in der Kirche, als in dieser einzigen von Verdis Opern, ein versoehnliches Ende in dieser viert letzten als die grosse Ausnahme der sonst tragischen Dramen dieses Meisters ueberrascht. Stiffelio wurde erst in den 1990ern wieder in die uns hier dargebotene Original-Fassung gebracht.
Auch wenn es sich um eine seiner nicht so bekannten Opern handelt, denn Stiffelio war fuer damalige Herzen zu Zeiten des Komponisten - ein schwieriges Moralstueck, das kontroverser ob der Oesterreichischen Stadtverwalter von Trieste nicht haette sein koennen. Aber sie ist wichtig, denn hier wird an die Menschlichkeit appelliert und die gewinnt!. 
Der Pfarrer Stiffelio liebt seine Frau ueber alles, man will bald den Hochzeitstag feiern, da kommt mit einem Zeugenbericht eine Geschichte ans Licht , die die Frau des Pfarrers in Verruf bringt und wenn sie auch nicht die ganze Schuld an ihrer Situation tragen mag, so ist sie doch in der Zeit der 19ten Jahrhundert Moral Suenderin zuerst. Auch hier wie in jeder Verdi Oper gehen grosse Gefuehle von Schuld, Liebe, Bewahrung von Ansehen und Ehre ebenso grossen Handlungen vorraus, Schuld oder Vergebung, Selbstmord oder Rache, Duel oder Mord. Die Sarasota Produktion bringt mit grossen Stimmen, Aviva Fortunata (Lina) mit Sopranstimme, die von vielen hohen Registern gefordert wird, ihr Vater Stankar im Wechsel von Wut bis Freude, Ricardo Jose Rivera mit schoenem Baritone und dem immer sanften Tenor des Stiffelio (Victor Starsky) ! Die Kostueme sind im Einklang mit der buergerlichen Konvention und den Kirchrngewaendern der Kleriker bestens ausgewählt. Young Bok Kim bringt diesmal seinem wunderbaren Bass zur Rolle eines alten Priesters. Der herrliche Chor! Ein romantischer Ausklang fuer alle auf der Buehne! Bravi! Welche schoene vierte Oper im Winter Opern Fest in Sarasota!
Alle Opern sind noch bis Ende März zu sehen! sarasotaopera.org

Noch bis zum 30.Maerz ( Matinee) 2025 - Karten: sarasotaopera.org

Jobsitetheater.org
The Pillowman - Excellent acting performances in a game with life!

Reviewed by Susanne Nielsen:


Anyone who can engage with the theme – life in stories within other stories, with "mind games" with the audience – will sit in suspense and full of anticipation as a plot unfolds on stage, taking us into an interrogation room in a prison and into the minds of three very disturbed characters – Katurian (formerly played by a man, but in this production by a woman). She sits between two police officers who immediately begin a nasty game with her. The premises are set when we learn that we are in a totalitarian state and that we cannot abide by rights or laws, or even hope for their observance. Human rights and humanitarianism are unmistakably suspended here.

Nothing is negotiable anymore – it's all about the cat-and-mouse game between perpetrator and victim.

The "soft" Pillowman in the play is taken from a story that gently calls for a sudden end, and the subject matter includes even very young children.

This demands that the audience engage with a narrated story and its anchoring in an equally possible reality.

The warning on a sign at the entrance, "Gunshots will be heard on stage," is quite ominous for the audience.

Everything: The themes and premises get under your skin,

especially at a time when the news tells of an equally brutal world, this play is once again highly topical.


As a reviewer, one cannot anticipate this scenario; it is about engaging with the experience and, for two hours, initially negotiating guilt and innocence with oneself.

While those sitting next to the play compare it to the first performance of this play, written by Martin McDonagh, at the Jobsite Theater (2006), the first-time audience faces the play "purely" on stage.


Paul Potenza as Tupolski, who, in the role of the interrogated in the first production, now embodies the interrogator, and his colleague, Steven Sean Garland, who has also been seen on this stage frequently, passionately bring this to the intimate Shinberg Theater. Katurian is the main character—played with all her range by Georgia Mallory Guy. Guy has held leading roles in theaters in Tampa Bay, where she demonstrates her talent in interacting with the audience, manipulating and controlling the plot. The character of her brother Michael, Troy Padraic Brooks, is also beautiful, perfectly portraying the naivety and unpredictability of a disturbed person; his intonation, gestures, and facial expressions are wonderful!

The two spartan rooms exude a clammy feeling, the audience seemingly trapped like a mouse. Co-directors David Jenkins and Summer Bohnenkamp, ​​who shared the stage in "Mystery" a few years ago, demonstrate here that they both stand for intense and contemporary theater, which is certainly what it is – bravo to everyone, on stage and in the audience.


The Pillowman runs until April 6, 2025, at the Straz Center. Tickets at jobsiotetheater.org or 813-229-STAR


The Pillowman - Ausgezeichnete Schauspielleistungen im Spiel mit dem Leben!

Gesehen von Susanne Nielsen:


Wer sich auf das Thema - das Leben in Geschichten innert weiterer Geschichten, mit "Mindgames" mit dem Publikum einlassen kann, der sitzt gespannt und voller Spannung im Publikum, waehrend sich eine Handlung auf der Buehne entfaltet, die uns mit in ein Verhoerzimmer in einem Gefaengnis mitnimmt und in die Koepfe von drei sehr ver- bzw gestoerten Persoenlichkeiten - Katurian ( vormals von einem Mann, in dieser Produktion von einer Frau gespielt). Sie sitzt zwischen zwei Polizisten, die sofort ein boeses Spiel mit ihr beginnen. Die Vorzeichen werden gesetzt indem wir erfahren, dass man sich in einem totalitaeren Staat befinden, und dass man sich nicht an rechte oder Gesetze halten kann, bzw auf deren Befolgung hoffen kann. Menschenrecht und Humanitaeres sind hier unmissverstaendlich ausser Kraft. 

Nichts ist mehr verhandelbar - es geht allein um das Katz und Mausspiel zwischen Taeter und Opfer. 

Der "weiche" Pillowmann im Spiel ist einer Geschichte entnommen, die sanft ein jaehes Ende fordert, und die Thematik schliesst schon ganz kleine Kinder ein.

Hierin liegt die Forderung ans Publikum, sich auf eine erzaehlte Geschichte und deren Verankerung in einer ebenfalls moeglichen Realitaet einzulassen. 

Die Warnung auf einem Schild am Eingang sagt "Hier werden Schussgeraeusche auf der Buehne laut" ist recht ominoes fuer den Besucher.

Alles:Themen und Praemissen gehen unter die Haut, 

besonders in einer Zeit, da die Nachrichten von einer ebenso brutalen Welt erzaehlen, ist diese Stueck wieder hoch aktuell. 

Als Rezensent kann man diesem Szenario auch nicht vorgreifen, es geht darum sich einzulassen, und fuer zwei Stunden zunaechst Schuld und Unschuld zu verhandeln, mit sich selbst.

Waehrend die Sitznachbarn mit der ersten Auffuehrung dieses von Martin McDonagh geschriebnen Schauspiels am Jobsite Theater (2006) vergleichen, stellt sich der Erstbesucher dem Spiel auf der Buehne "pur". 

Dieses bringen Paul Potenza als Tupolski, der in der Rolle des Verhoerten in der ersten Produktion hier nun dern Verhoerenden verkoerpert, und sein Kollege , Steven Sean Garland, den man ebenso oft auf dieser Buehne erlebt, mit Passion in den Raum des intimen Shinberg Theaters. Katurian ist die Hauptfigur - mit ihrer ganzen Bandbreite von Georgia Mallory Guy gespielt. Guy ist in Theatern in Tampa Bay in leitenden Rollen, hier zeigt sie ihr Talent im Kontakt mit dem Publikum, manipuliert und hat die Handlung in ihrer Hand. Schoen ist auch die Figur ihres Bruders Michal, Troy Padraic Brooks, der die Naivitaet und die Unberechenbarkeut eines Gestoerten bestens darstellt, seine Intonation, Gestik und Mimik sind wunderbar! 

Die spartanischen beiden Raeume verstroemen ein klammes Gefuehl, das Publikum sitzt scheinbar wie eine Maus in der Falle. Co-Regisseure David Jenkins und Summer Bohnenkamp , die vor einigen Jahren auf der Buehne in "Mysery" standen, zeigen hier zusammen, dass sie beide fuer intensives und zeitgemaesses Theater stehen, das ist es allemal - bravi an alle, auf der Buehne und im Publikum.

 

The Pillowman aleuft noch bis zum 6.April 2025 im Straz Center, Karten unter jobsiotetheater.org oder 813-229-STAR


Sarasotaopera.org: An unforgettable evening: Mozart's Le Nozze di Figaro – 

a romantic comic opera with lots of fun at the Sarasota Opera House!


Review by Susanne Nielsen


Mozart's beautiful music enchants us from the first note played by the Sarasota Opera Orchestra under the direction of guest Maestro L.L. Louis Lohraseb at the premiere on March 8, 2025.

The characters of this four-act opera buffa may seem familiar to those who enjoyed the premiere of the Sarasota production of Rossini's Barber of Seville a week earlier: Mozart's opera is its sequel.

In Mozart's "Le Nozze di Figaro," Figaro (Mattia Venni) is now engaged to his Susanna (Virginia Mims—a particularly pleasant surprise, emerging from this opera company's Apprentice Artist program).

 Mims is subject to the conventions of the time and must therefore fend off the persistent Count Almaviva (Jake Stamatis), who claims the right to pursue his servant's wife for his own pleasure. 

While the groom is worried, as their rooms are very close to the master's, Susanna knows she must consult with the Countess.

Added to this array of love interests is Count Almaviva's page, Cherubino, in a trouser role and wonderfully portrayed by Tessa Fackelmann (currently in the Apprentice program)

, who is madly in love with Countess Almaviva (elegant and with a beautiful soprano voice by Michelle Johnson). He first confesses his feelings for Susanna, the Count secretly overhears, and wants to put the page in his regiment.

The voice teacher Don Basilio appears again, along with Dr. Bartolo, and Marcellina ( Rossini’s Rosina). The story remains amusing—with mix-ups like so many stories of this era.

Rossini's story continues in this opera. This time, the barber knows that the Count desires his fiancée, and to protect his beautiful future wife, he devises a ruse. But he needn't worry, 

because Susanna and the Countess will reveal it to the Count in turn.

Figaro, relieved, believes he is about to be married, when Marcellina, Bartolo, and Basilio appear to sue Figaro. In the third act, his family situation with Marcellina 

becomes quite different, as it turns out they are already related!

A secret meeting in the garden turns all nighttime encounters into an amusing finale through a game of disguise and mistaken identity between the page Cherubino, the Countess, and her maid! The amorous Count is taught a lesson, and thus Figaro, Susanna, the Countess, and the page all receive a 

happy ending. Once again, the most beautiful sets, from the pretty interiors to the garden in the final act, costumes from Mozart's time paired with wonderful voices, Mattia Benni as Figaro, and especially Virginia Mims as his Susanna, make The Marriage of Figaro an amusing and musically wonderful operatic delight!


The opera can be seen until March 28, 2025. sarasotaopera.org



Ein unvergesslicher Abend: Mozarts Le Nozze di Figaro – eine romantische komische Oper mit viel Spaß im Sarasota Opern Haus!

 von Susanne Nielsen


Mozarts wunderschöne Musik verzaubert uns vom ersten Ton an, den das Sarasota Opern Orchester unter der Leitung von Gast-Maestro L.L. Louis Lohraseb bei der Premiere am 8. März 2025 spielt.

Die Figuren dieser Opera buffa in vier Akten mögen denen bekannt vorkommen, die die Premiere der Sarasota Produktion von Rossinis Barbier von Sevilla eine Woche zuvor genossen haben: Mozarts Oper ist deren Fortsetzung. In Mozarts “Le Nozze di Figaro” ist der Figaro (Mattia Venni) nun mit seiner Susanna (Virginia Mims - eine besonders schöne Überraschung, aus dem Apprentice 

Artist Programm dieser Opernkompanie hervorgegangen) verlobt, die den Konventionen der Zeit unterworfen ist und sich daher gegen den hartnäckigen Grafen Almaviva (Jake Stamatis) wehren muss, der sich das Recht nimmt die Frau seines Bediensteten fuer sein eigenes Vergnügen zu verfolgen. Während der Bräutigam sich Sorgen macht, sind doch beider Zimmer sehr in der Nähe der Herrschaft, weiss Susanna, dass sie sich mit der Gräfin besprechen muss. 

Hinzu kommt, in diesem Reigen der Liebes-Interessen, dass der Page des Grafen Almaviva, Cherubino, in einer Hosenrolle und wunderbar von Tessa Fackelmann (derzeit im Apprentice Programm) dargestellt, unsterblich in die Gräfin Almaviva (elegant und mit schönstem Sopran Michelle Johnson ) verliebt ist. Er gesteht zunächst Susanna seine Gefühle fuer deren Herrin, was der Graf heimlich mitbekommt und den Pagen in sein Regiment stecken will. Wieder taucht der Gesangslehrer Don Basilio auf, Dr. Bartolo, und Marcellina (Bei Rossini noch Rosina). Die Geschichte bleibt amüsant - 

mit Verwechselungen wie in so vielen Geschichten dieser Era. 

Rossinis Geschichte wird in dieser Oper fortgesetzt. Diesmal weiss der Barbier, dass der Graf seine Verlobte begehrt, und um seine hübsche zukünftige Frau zu 

beschützen, sinnt er nach einer List. Aber er brauchte sich nicht zu sorgen, denn Susanna und die Graefin werden es dem Grafen ihrerseits zeigen. 

Figaro glaubt erleichtert kurz vor seiner Hochzeit zu stehen, da tauchen Marcellina, Bartolo, und Basilio auf, um Figaro zu verklagen, 

im dritten Akt klärt sich seine Familiensituation als ganz anders mit Marcellina, denn es stellt sich heraus, sie sind bereits mit einander verwandt!

Ein heimliches Treffen im Garten macht aller naechtlicher Begegnungen durch ein Verkleidungs- und Verwechselungsspiel zwischen dem 

Pagen Cherubino, der Gräfin und ihrer Zofe wird zum amüsanten Finale! Dem amouroesen Grafen wird eine Lehre erteilt und damit wird dem Figaro, Susanna, der Gräfin und auch dem Pagen ein gutes Ende beschert. 

Wieder machen schönste Bühnenbilder, von den hübschen Interieurs bis zum Garten im letzten Akt, Kostüme aus Mozarts Zeit gepaart mit wunderbaren 

Stimmen, Mattia Benni als Figaro und ganz besonders Virginia Mims als seine Susanna, Figaros Hochzeit zu einem amüsanten und musikalisch wunderbaren Opern-Vergnügen! 

Die Oper kann noch bis zum 28.3.25 gesehen werden. sarasotaopera.org


Grosser Opern-Spass mit Rossinis "Barbier von Sevilla!" 


Graf Almaviva (Hak Soo Kim) hat die schoene Rosina (Lisa Marie Rogali mit wunderbar klarem Sopran) entdeckt, sie ist jedoch das Muendel des alten Medicus Dr. Bartolo (komisch und wunderbar in seinem sonoren Bariton, Andrew Gilstrap)! Der Graf findet Mithilfe seines Dieners Fiorello (John Potwin)  in die Gunst der Rosinas, besonders als er sich fuer einen armen Student, Lindoro, ausgibt und so ihre Gunst gewinnt. Als der Doktor, der Rosina wegen ihrer Mitgift ehelichen will, misstrauisch wird - Almaviva gibt sich als betrunkener Soldat, der hier Quartier beziehen will, aus, womit er alles in Bewegung bringt - , will der Vormund  Rosina ohne noch zu Warten  in dieser Nacht ehelichen. 

Nun braucht Almaviva eine weitere List, und ihm zur Seite sit der allseits beliebte Barbier (der Italiener Bariton Fillippo Fontana, wie immer wunderbar!) , der ihm helfen will, damit Rosina ihrem Vormund entfliehen kann. Der Plan ist es, Rosina zu entfuehren, damit sie nicht noch in dieser Nacht die Frau des Doktors wird. 

Almaviva spielt als nächstes Rosinas Aushilfs-Musik-Lehrer Don Alonso, dann noch den Notar in Verkleidung. Rosina bleibt von einer Ehe mit dem alten Mann verschont, als man Dokumente  unterzeichnet, der Zeuge in Wirklichkeit der von Rosina geliebte junge Braeutigam. 

Unter der musikalischen Leitung von Gast Maestro Marcello Cormio, spielt das Orchester enthusiastisch und die rapiden Duette und Arien, die Rossinis Staerke in dieser Opera Buffa sind, werden von den Sängern stimmlich präzise und wunderbar komisch in der Darstellung dargebracht. 

Buehnebild und Kostüme locken uns in die Zeit des Komponisten Rossini, der Mozart verehrte und mit diesem Stück seinem Idol den Weg fuer dessen Nozze di Figaro bahnte. Waehrend Rossini zwei Opern anderer Komponisten (besonders Paisiellos gleichnamigem Barbier von Sevilla) nach dem Schauspiel Beaumarchais Barbier zum Vorbild nahm, und damit grosser Konkurrenz ausgesetzt war, siegte jedoch seine Version seit 1816. 

In Sarasota darf man gewiss sein, dass der Komponist sein Werk auf der Bühne wieder erkenne. Dazu gehören auch die komischen Seiten der Hauptfiguren, was diese - ein romantischer Hak Soo Kim als der Graf, ein gewitzter Figaro (Fontana), ein komischer alter Doktor Bartolo (Andrew Gilstrap) und eine kapriziöse Rosina (Lisa Marie Rogali). 

Eine gelungene Aufführung mit dieser zweiten Oper des Winter Opernfestes.

Noch bis 29. Maerz 2025. 


Das Winter Opernfestival bringt seit dem 15. Februar seine vier schoenen Opern 2025. www.sarasotaopera.org


Wonderful, wonderful!!!! St. Petersburg Opera Sondheim's A Little Night Music (Eine Kleine Nachtmusik)!

- What can happen at night...


St. Petersburg Opera has chosen a particularly beautiful and too rarely performed piece, Sondheim's Operetta-Musical"A Little Night Music," for its spring performance! And it features wonderful voices and a particularly comically inclined cast!


Sondheim's "A Little Night Music" is a musically narrated story set in Sweden at the turn of the 20th century, and is filled of intrigue: The opening piece, "Night Waltz" (which also marks the end of the entire story), introduces all the characters to a quintet of love songs that introduce the theme of the evening. The elderly lady, Madame Armfeldt (Janice Meyerson), introduces her granddaughter Fredrika (Megan Brunning) to the three ways to smile—for those who know too little, nothing at all, and too much. The tangled relationships between the main protagonists: a middle-aged lawyer (John Robert Green), his very young wife (Lauren Steinert as the virginal Anne), his former and resurfaced lover (Sarah Heltzel as Desiree Armfeld), and her current lover (Jonathan Bryan as Count Carl-Magnus). The good son Hendrik joins the story, wonderfully played and sung "seriously" by Quinn Bernegger. The relationships between the intertwined amusing characters, whose emotions are skillfully packaged in Sondheim's songs, and a wonderfully amusing plot full of beautiful melodies, draw Sondheim fans from far and wide to the Palladium Theater in St. Petersburg, Florida. The performance surprised newcomers and thrilled everyone.

The set design on the curtainless stage is particularly well-executed: three oversized golden frames literally frame the stories and allow the characters to act within them, sometimes at small tables or as a backdrop for singing and interactions between the main characters' changing conversations. A chaise lounge repeatedly appears on stage, as does the matriarch (Janice Meyerson), who arrives on her rolling chair and connects the relationship stories with interludes.


The costumes are from the turn of the century: long, slim evening wear with large wigs and feathers. One feels transported to the time of grand evening soirées in Vienna, with feathers, large hats, and gentlemen in tails.

The waltz-inspired music culminates in the song "Send in the Clowns," sung in solo and then in duet, captivatingly by Sarah Heltzel as Desiree with John Robert Green as Fredrik, her former lover, creating a complex web of passion, jealousy, and perhaps even opportunity. All the voices and performances of this illustrious cast deserve great praise! "You Must Meet My Wife," "The Glamorous Life," "Every Day a Little Death," and "A Weekend in the Country," as well as "The Miller's Son," sung with great charm by Petra, the maid, are some of the enduring songs of this operetta-musical. "Send in the Clowns" is one of the great songs of the "American Songbook."


Wunderbar, wunderbar!!!! St. Pete Opera  Sondheims A Little Night Music (Eine Kleine Nachtmusik) !- Was Nachts alles geschehen kann…


St Petersburg Opera hat sich ein besonders schoenes und nicht oft genug aufgefuehrtes Stueck, Sondheims Operettenhaftes "A Little Night Music" - fuer seine Fruehjahrsauffuehrung ausgesucht! Und mit wunderbaren Stimmen und besonders komisch aufgelegten Darstellern und Stimmen besetzt!


Sondheims "A Little Night Music" ist eine musikalisch erzählte Geschichte, die in Schweden um die Jahrhundertwende zum 20 Jahrhundert spielt, und voller Intrigen ist: Zum Auftakt gibt es mit "Night Waltz" (mit dem auch die gesamte Geschichte enden wird)  und allen Figuren ein Quintett der Liebeslieder, die in die Thematik des Abends einfuehren. Die alte Dame, Madame Armfeldt (Janice Meyerson) fuehrt ihre Enkelin Fredrika (Megan Brunning) in die drei Arten zu Laecheln - fuer die, die zuwenig, gar nichts, und zuviel wissen, ein. 

verworrene Beziehungen zwischen den Haupt-Protagonisten: einem Anwalt (John Robert Green) mittleren Alters, seiner sehr jungen Frau (Lauren Steinert als die jungfraeuliche Anne), seiner ehemaligen und wieder aufgetauchten Geliebten (Sarah Heltzel als Desiree Armfeld) und ihrem derzeitigen Liebhaber (Jonathan Bryan als Graf Carl-Magnus). Der brave Sohn Hendrik mischt in der Geschichte mit, wunderbar "ernst" von Quinn Bernegger) gespielt und gesungen. Die Beziehungen mit einander verstrickten amousoesen Gestalten, deren in Lieder Sondheim geschickt verpackte Gefuehle und einer wunderbar amuesanten Handlung voller schoenster Melodien, zieht Sondheim Fans von weit her ins Palladium Theater in St.Petersburg, Florida. Die Auffuehrung ueberrascht Neulinge und begeisterte alle.

Das Buehnebild ist auf der Vorhanglosen Buehne besonders gut gelungen: Drei uebergrosse goldene Rahmen, die die Geschichten regelrecht einrahmen, und in ihnen die Figuren agieren lassen, mal an Tischchen oder als Hintergrund fuer Gesang und Interaktion der wechselnden Gespraeche der Hauptfiguren. Eine Chaiselounge findet immer wieder auf die Buehne, wie auch die mit ihrem rollenden Stuhl eingefahrene Matriarchin (Janice Meyerson), die mit Zwischentexten die Beziehungs-Geschichten verbindet. 

Die Kostüme sind aus der Jahrhundertwende, lange schlanke Abendmode und grosse Peruecken und Federn darin. Man fuehlt sich in die Zeit grosser Abend Soireen in Wien versetzt, Federn, grosse Huete und die Herren im Frack.  

Die vom Walzer inspirierte Musik findet ihren Höhepunkt in dem Lied "Send in the Clowns“ in Solo dann im Duett, hinreissend von Sarah Heltzel als Desiree mit John Robert Green als Fredrik, ihrem einstigen Liebhaber, gesungen, ergibt ein komplexes Netzwerk aus Leidenschaft, Eifersucht und vielleicht auch Chancen. Alle Stimmen und schauspielerische Leistungen dieser illustren Besetzung verdienen ganz grosses Lob! "You must meet my wife", "The Glamorous Life" "Every Day a little Death und "A Weekend in the Country" und das von Petra, der Zofe mit viel Charme gesungene (I will marry)"The Millers Son" sind einige der bleibenden Lieder dieses Operetten-Musicals. Send in the Clowns gehoert zu den ganz grossen Liedern des "American Songbook". 

Noch einmal am Dienstag Abend zu erleben! 


Die Operette wird auf Englisch gesungen, mit Uebertiteln über die Bühne .



Premiere in Sarasota's AsoloRep Theater! Production of Nilo Cruz's play "Anna in the Tropics" Opening performance on February 21, 2025 .

reviewed by Susanne Nielsen

(REVIEW germanradioshow-in-English LINK on germanradioshow.com homepage)

The audience, and the Cuban-American author Nilo Cruz among them, was to see the new production of  Cruz’ play, which is set in Tampa's cigar town “Ybor City” in the 1920s, produced by theater manager and director Peter Rothstein for the AsoloRep Theater, a wonderful revisit after the play had originally premiered in 2002.

The story takes place in one of the last cigar factories of 300, its tradition includes the lector who reads to the workers in Spanish – news, and also whole novels . Tolstoy's novel Anna Karenina had been chosen by the new young lecturer for his first lectures. The romance of this love drama, however, fills the hearts of the cigar-rolling workers with emotion that run high, putting their work and their love life into a state of excitement. After all, the Russian writer’s work is reminiscent of an individual marital crises and the bad decisions people make, so it goes deep and divides the protagonists in Cruz’s play.

The history of the tobacco town of Ybor City in these years meets the pending displacement of manual labor with the looming automation – welcomed by some who aim to profit (in this play the new partnering relative of the old owners) with the beginning of cigarette production that will take over the cigar industry soon. The wives of the cigar workers want to preserve the métier and continue to pay the lector, but the factory owner and his wife, fight their new business partner who wants to bring about new times and the new industry with all his might. He exercises a new kind of power and aggressively asserts himself in different ways. Women may have power, but it is fragile, we learn.

The set is wonderful! It captures the place and time with the Cuban architecture with its brick walls and the typical half-moon colorful glass windows and the red brick set against white classic columns and window frames. The interior with its cigar rolling tables and hand-made wooden chairs are a perfect backdrop for the actors, bringing us the atmosphere of the tobacco town to life.

The actors have Spanish accents and the costumes are from the 1920s, from those of the workers to those of the festive guests at celebration of the presentation of a new brand of cigars. The drama takes its course in this setting, right up to its inevitable conclusion, foreshadowed by Tolstoy's drama – Anna Karenina – a proud woman’s fate.

After the premiere, the successful production was celebrated with the actors and its author in the lobby of the Asolo theater, always a great opportunity for a lively meeting and conversations with the audience.

Anna in the Tropics runs until mid-March at the AsoloRep Theater, tickets at asolorep.org

(REVIEW germanradioshow-in-English LINK on germanradioshow.com homepage)

 

Premiere in Sarasotas AsoloRep Theater! Produktion des Nilo Cruz-Stueckes "Anna in the Tropics"  Eroeffnungsvorstellung am 21.Februar 2025 .  

besprochen von Susanne Nielsen  

(REVIEW germanradioshow-in-English LINK on germanradioshow.com homepage)

Die  Zuschauer, und der Kubanisch-Amerikanische Verfasser Nilo Cruz unter ihnen, sollten die Neuinszenierung seines Stueckes, das in den 20er Jahren in Tampas Zigarrenstadt Ybor City spielt, von Theaterleiter und Regisseur Peter Rothstein fuer das AsoloRep Theater produziert, nach seiner Premiere 2002, nun wiedersehen.  

Die Geschichte spielt in einer der letzten Zigarrenfabriken, einer Tradition verpflichtet, zu der der Vorleser, ein Lektor, der den Arbeitern auf Spanisch vorliest gehoert.

Tolstois Roman Anna Karenina war von dem neuen jungen Lektor fuer seine ersten Vorlesungen ausgesucht worden. Romantik dieses Liebesdramas laesst allerdings die herzen der Zigarren rollenden Arbeiterinnen voller Emotionen deren Arbeit und ihr Liebesleben in Aufregung greaten. Es erinnert an Ehekrisen und Fehlentscheidungen, geht in die Tiefe und entzweit.

Die Geschichte der Tabakstadt Ybor in diesen Jahren trifft auf die Deplatzierung der Handarbeit mit der drohneden Automatisierung und beginnenden Zigarettenproduktion. Die Frauen der Zigarrenarbeiter wollen das métier erhalten, und zahlen den Lektor, der Halbbruder des Fabrikbesitzers und seiner Frau will mit aller macht Neue Zeiten und die neue Industrie herbeiholen. Er uebt seine Macht aus und stellt der Nichte nach.

Das Buehnenbild ist wunderbar! Es faengt den Ort und die Zeit mit der Kubanischen Architektur der Halbmondfenster und Backstein Facaden, mit ihren weissen klassichen Saeulen und Fensterrahmen ein. Die Zigarrenroll-Tische und handgefertigten Holzstuehle sind perfekt fuer die Akteure, bringt uns die Atmosphaere der Tabakstadt und ihrer Intereurs.

Die Schauspieler haben Spanische Akzente, und die Kostueme der 20er Jahre von denen der Arbeiter bis hin zu denen der festlichen Gaeste der Praesentation einer neuen Zigarrenmarke. Das Drama nimmt in dieser Kulisse seinen Lauf, bis hin zu seinem unausweichlichen und von Tolstois Drama ueberschattetem Ausgang.

Man feierte nach der Premiere die gelungene Inszenierung mit den Schauspielern und seinem Autor. 

Anna in the Tropics laeuft noch bis Mitte Maerz im AsoloRep Theater, Karten unter asolorep.org

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Sarasota Opera - Successful premiere!

Cavallaria Rusticana/ Paliacci! -

Premiere of the 2025 Winter Opera Festival! Great success, wonderful voices!


Review by Susanne Nielsen


In front of a sold-out house and under the direction of Maestro Victor DeRenzi, the orchestra began the Winter Opera Festival on the stage of the beautiful Sarasota Opera House with Mascagni's Cavalleria Rusticana, the melodrama in one act, followed by the always performed (in two acts) opera by Leoncavallo, Palliacci. Stage director Martha Collins brings us a perfect production with tried and tested costumes and set design that remains true to the origins of the operas. The audience is delighted by these two well-known stories in the Verismo style, marked by love and jealousy. The rivalry between two women, Santuzza and Lola, (Lisa Chavez with a great voice and Sarah Kennedy) as Lola. The unfaithful hero Turiddu (Rafael Davila, now known for many roles at New York's Met) is loved by Santuzza, who asks his mother Lucia (Lauren Paul) for help, because she, who devoted all her love to her son, has now become an outsider, expelled from the village community at Easter. Her jealousy is directed at his old love Lola and is her undoing. Jealousy and revenge are also the central themes in Paliacci. Here, theater is mixed on two levels, both in the theater and in the real world of traveling actors, in both with the real infidelity of the wife (Ashley Milanese, also sung at the Met) of the artist husband (again, Rafael Davila!)! The set, which received much applause, is romantic and appropriate to the time of the action. The opera choir, as always made up of the soloists from the Apprentice program and the children from the children's opera choir, fill the hall with wonderful singing.

In addition to Davila, the leading actresses in both operas, Chavez and Milanese, both mezzos, are already well-known voices in Sarasota and Tampa Bay opera houses in recent years, where they impressed everyone with their beautiful voices and acting talent. Davila is wonderful, and brings his wonderful tenor voice as a perfect partner in both operas. The villain in both operas is baritone Jean Carlos Rodriguez (the rough Alfio and the hunchbacked Tonio). The other roles, especially in Palliacci, are also cast with wonderful voices. Peppe (Alejandro Luevanos) and the young lover (Benjamin Dickerson) go very well with Milanese's wonderfully lyrical voice. Everything is perfect, right down to the accompaniment of the excellent main actors by the almost thirty-strong, wonderfully dressed choir on the stage of this opera house. The choir is always so powerful because the young opera soloists in training in the Apprentice program can develop their voices here in the ensemble. A successful performance of these two operas makes this start to the season a musical delight that promises anticipation for the next performances.

Praise is given with applause, but also during the two breaks of this opera production, especially to the opera directors who are always present, such as opera director Richard Russel and Maestro Victor DeRenzi.


The Sarasota Winter Opera Festival is something very special, which is why visitors travel here from all over the world, meet an Italian-German and a British-German couple, talk about opera, meet old acquaintances and new opera lovers who find a rich and above all high-quality cultural offering here between theater and opera evenings, and have therefore already made Sarasota, Florida their second home, as one can happily see.


Well, see you at the next premiere! Bravi to everyone on (and behind) this stage!


The Winter Opera Festival has been bringing its four beautiful operas of 2025 since February 15th. www.sarasotaopera.org


(German) Sarasota Opera - Premieren in dieser Saison 2024/25 -

 

Cavallaria Rusticana/ Paliacci! -  Premiere des Winter Opera Festivals 2025! Grosser Erfolg, herrliche Stimmen!


Besprechung von Susanne Nielsen


Vor ausverkauftem Haus und unter der Leitung von Maestro Victor DeRenzi begann das Orchester auf der Buehne des schoenen Sarasota Opernhauses das Winter Opernfest mit Mascagnis Cavalleria Rusticana, dem Melodram in einem Akt, gefolgt von der stets ( in zwei Aufzuegen) gespielten Oper von Leoncavallo, Palliacci. Buehnenregisseurin Martha Collins bringt uns eine perfekte Inszenierung mit bewaehrten Kostuemen und Buehnenbild, das dem Ursprung der Opern treu bleibt. Das Publikum ist angetan bei diesen beiden so bekannten von Liebe und Eiffersucht gepraegten Geschichten im Verismo Stil. Die Rivalitaet zweier Frauen, Santuzza und Lola, (Lisa Chavez mit grosser Stimme und Sarah Kennedy) als Lola. Der untreue Held Turiddu (Rafael Davila, inzwischen mit vielen Rollen an New Yorks Met bekannt) wird von Santuzza geliebt, sie bittet seine Mutter Lucia (Lauren Paul) um Hilfe, denn sie, die sich mit all ihrer Liebe dem Sohn hingab ist nun zur Aussenseiterin geworden, aus der Dorfgemeinschaft am Osterfest ausgestossen. Ihre Eifersucht gilt seiner alten Liebe Lola und wird ihr zum Verhaengnis. 

Eifersucht und Rache ist auch das zentrale Thema in Paliacci. Hier vermischt sich Theater auf zwei Ebenen, sowohl im Theater als auch in der realen Welt der fahrenden Schauspieler , in beiden mit der wirklichen Untreue der Ehefrau (Ashley Milanese, auch an der Met gesungen) des Kuenstler-Gatten (auch hier wieder Rafael Davila!)! Das Buehnenbild, das viel Beifall erhielt, ist romantisch und der Zeit der Handlung angepasst. Der Opern Chor, wie immer der aus den Solisten und Solistinnen des Apprentice Programms und die Kinder aus dem Kinderopernchor fuellen den Saal mit herrlichem Gesang. 

Neben Davila sind die Hauptdarstellerinnen der beiden Opern, Chavez und Milanese, beides Mezzos, bereits bekannte Stimmen in Sarasota und Tampa Bay Opernhaeusern  der letzten Jahre, wo sie alle mit ihren schoenen Stimmen und Schauspieltalent beeindruckten. Davila ist wunderbar, und bringt in beiden Opern seine herrliche Tenorstimme als perfekter 

Partner. Der Boesewicht in beiden Opern ist Bariton Jean Carlos Rodriguez (der rauhe Alfio und der buckelige Tonio). Auch die weiteren Rollen besonders in Palliacci sind mit herrlichen Stimmen besetzt, Peppe ( Alejandro Luevanos) und  der junge Liebhaber (Benjamin Dickerson) passen sehr gut zu Milaneses herrlich lyrischer Stimme,  Alles ist perfekt, bis hin zur Untermalung der excellenten Hauptdarsteller durch den fast dreissigkoepfigen wunderbar gekleideten Chor auf der Buehne dieses Opernhauses. Dieser ist immer deshalb so stimmgewaltig, weil die auszubildenden jungen Opernsolisten, im Apprentice (Schueler) Programm, hier im Ensemble ihre Stimmen entwickeln koennen. Eine gelungene Auffuehrung dieser zwei Opern macht diesen Auftakt der Saison zu einem musikalischen Genuss, der Vorfreude auf die naechsten Auffuehrungen verspricht. 

Lob wird mit Beifall gezollt, aber auch in den zwei Pausen dieser Operninszenierung vom Publikum ganz besonders den immer unter ihnen weilenden Opernleitern, wie Opernleiter Richard Russel und Maestro Victor DeRenzi und kundgetan. 


Das Sarasota Winter Opernfest ist etwas ganz besonderes, deshalb die aus aller Welt hierher reisenden Besucher, dismal Begegnungen mit einem Italienisch-deutschen und einem Britisch-deutschen Paar, Gespraeche zur Oper, Wiedersehen mit alten Bekannten und neuen Opernliebhabern, die hier zwischen Theater und Opernabenden ein reichhaltiges und vor allem hochwertiges Kulturelles Angebot vorfinden, und deshalb schon Sarasota, Florida auch zu ihrer zweiten Heimat gemacht haben, wie man erfreut feststellen kann.


Na, dann bis zur naechsten Premiere! Bravi fuer alle auf ( und hinter) dieser Buehne ! 


Das Winter Opernfestival bringt seit dem 15. Februar seine vier schoenen Opern 2025. www.sarasotaopera.org


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World Premiere at Sarasota's AsoloRep Theater! 
Production of the New Ken Ludwig play 
"Lady Molly of Scotland Yard"

Opening Performance on January 24th, 2025 review by Susanne Nielsen

What could be more beautiful and festive than a theater filled with an excited audience, playwrite Ken Ludwig himself among them, to watch his latest play premiere on stage, produced by theater and stage director Peter Rothstein for the AsoloRep Theater? Delighted applause and a toast with champagne in the foyer after the successful premiere on January 24th, 2025 to this great success!

"Lady Molly of Scotland Yard" has a wonderful scenario: Lady Molly (Kate Loperest) and her assistant Peg (Adelin Phelps) sneak into Bletchley Park, the secret decryption center of the British secret service during World War II, to investigate a murder that could endanger this top secret project in England. Lady Molly and her assistant Peg are on the prowl and on their guard! And in good old Agatha Christie fashion, there are complications ("oh dear!?") and secrets and a hunt for the real culprit, revelations ("really!?!) and, of course, one of those happy endings! Ludwig knows how to advance the plot and adds to the tension with enough real historical details. AsoloRep director Peter Rothstein and his creative team set it into the style of the nineteen-forties - we remember filmmakers like Howard Hughes paired with the drama, speed, and precision of a Buster Keaton film - here in the theater, now with projections and a film sequence on this stage. A radiant Lady Molly and her nimble and equally clever assistant Peg, who always wanted to be in the pilot's seat and who gets her chance to take action at this time. Both women drive the exciting drama confidently, elegantly and skilfully to its professional conclusion. 
Bravo especially to Ken Ludwig for the well-researched technical details regarding the decoding, and for the idea of ​​shifting the timeframe of this story from the turn of the century to the Second World War and the Blitz! Everyone is dressed in chic costumes and smart hats of the period. There are also sets that roll onto the stage with a whole ambience, a spiral staircase or a sofa ensemble with all accessories including the actor, gliding onto the open stage so that the action can continue seamlessly and quickly.

Kate Loprest is wonderful as Lady Molly, as is Adelin Phelps, but Ellen Harvey steals the show with her quick transformations and expressive energy, wonderful accents that make her appear time and again in the many roles - as interrogator, Rhonda, Ximera, Clementine Churchill, Miss Grunecker, and Gladys Claypole - from correct to sexy to sloppy to dignified and make her the center of attention. Chris Hoch cuts a very good figure as Winston Churchill, Professor Grey and also Houseman, Tribly, and ultimately head of the Bletchley program Cmdr. Denniston! Jake Loewenthal plays another professor and various characters. Christian Thompson plays a wonderful Sachmo, bubbly voice and trumpet sounds included,  and others, also an inspector (and then Clement). 
These skilled and seasoned actors are supported by young actors such as Caitlin Rose and John Leggett, who trained in the FSU acting program, and Ayda Ozdoganlar, the latter playing a singer, a Savoy guest, WREN, a filmgoer, Churchill's daughter Sarah, and a debutante. 
Huge praise goes to the technology, to the projection design. Greg Emetaz said that this was the most complicated technical work that had been done at Asolo to date. Bravi to everyone behind the stage who made everything run smoothly! A wonderful evening with lots of fun and entertainment, thanks to Ken Ludwig as the author of so many wonderful plays such as "Lend me a Tenor!", "Murder on the Orient Express", and many others, and to Peter Rothstein, and to everyone who makes such excellent theater possible!

Lady Molly from Scotland Yard runs until February 8, 2025, asolorep.org 

(German)Weltpremiere in Sarasotas AsoloRep Theater! 
Produktion des neuen Ken Ludwig-Stueckes "Lady Molly of Scotland Yard"  

Eroeffnungsvorstellung am 24.Januar 2025 .- Feb 8, 2025  

Was kann schoener und festlicher sein als  ein Saal voller erwartungsfroher Zuschauer, der Verfasser Ken Ludwig unter ihnen, auf der Buehne sein neuestes Stueck, von Theaterleiter und Regisseur Peter Rothstein fuer das AsoloRep Theater produziert?  Hocherfreuter Beifall und ein Anstossen mit Champagner im Foyer nach der gelungenen Premiere am 27. Januar 2025 auf diesen grossen Erfolg!

"Lady Molly of Scotland Yard" hat ein wunderbares Szenario: Lady Molly (Kate Loperest) und ihre Assistentin Peg (Adelin Phelps) schleichen sich in Bletchley Park ein, das geheime Entschluesselungs-Zentrum des Britischen Geheimdienstes im Zweiten Weltkrieg um einem Mord nachzugehen, der dieses oberste  Geheimprojekt Englands in Gefahr bringen koennte. Lady Molly und ihre Helferin Peg sind auf der Pirsch und auf der Hut! Und nach guter alter Agatha Christie Manier, gibt es Verwicklungen ("Huch!?") und Geheimnisse und Jagd nach dem wahren Taeter, Enthuellungen ("Oha!?!) und natuerlich ein Happy End! Ludwig versteht es mit genug echten historischen Details die Handlung und Spannung voranzubringen. AsoloRep Regisseur Peter Rothstein setzt sie mit seinem kreativen Team in den Stil der vierziger - man erinnere sich an Filmemacher wie Howard Hughes und die Dramatik und das Tempo und  Praezision eines Buster Keaton Films - hier im Theater nun mit Projektionen und einer Filmsequenz auf die Buehne zu bringen. Eine strahlende Lady Molly und ihre flinke und ebenso klevere Gehilfin Peg, die immer im Pilotensitz sein wollte und in dieser Zeit zum Zuge kommt. Beide Frauen treiben das spannende Drama selbstbewusst, elegant und gekonnt zu seinem professionellen Ende. Bravo besonders Ken Ludwig fuer die gut rescherchierten technischen Details, die Decodierung betreffend, und fuer die Idee der Zeitverschiebung dieser Geschichte von der Jahrhundertwende  in den Zweiten Weltkrieg und in den Blitz! Alles ist in schicke Kostueme und fesche Huete der Zeit gekleidet. Dazu  gibt es Sets, die gleich mit einem ganzen Ambiente auf die Buehne rollen, eine Wendeltreppe oder ein Sofa-ensemble mit allen Accessoirs samt Schauspieler(in), immer von der Seite in die offene Buehne geschoben, sodass die Handlung nahtlos und zuegig fortfahren kann.

Kate Loprest ist wunderbar als Lady Molly, ebenso Adelin Phelps, aber allen die Schau stiehlt Ellen Harvey mit ihren schnellen Verwandlungen und einer ausdrucksvollen Energie, herrlichen Akzenten, die sie immer wieder in den vielen Rollen - als Befrager, Rhonda, Ximera, Clementine Churchill, Miss Grunecker, und Gladys Claypole -   von korrekt bis sexy bis schlampig bis hin zu wuerdevoll erscheinen laesst und zum Mittelpunkt macht. Chris Hoch macht als Winston Churchill, Professor Grey und auch Houseman, Tribly, und letztlich Leiter des Bletchley Programms Cmdr. Denniston eine sehr gute Figur! Jake Loewenthal spielt einen weiteren Professor und diverse Charaktere. Einen wunderbaren Sachmo u.a. , auch mal Inspektor (und dann Clement) spielt Christian Thompson. Diese gekonnten Schauspieler werden von Akteuren wie die im FSU Schauspielprogramm ausgebildeten Caitlin Rose und John Leggett und Ayda Ozdoganlar unterstuetzt, letztere spielt eine Saengerin, einen Savoy Gast, WREN, eine Filmbesucherin, die Tochter Sarah von Churchill, und eine Debutantin. Ein Riesenlob geht an die Technik, an das Projections Design. Greg Emetaz  sagte, dies sei bis jetzt die komplizierteste technische Arbeit, die man im Asolo bis Dato geleistet habe. Bravi, an alle, die hinter der Buehne alles reibungslos zum Ziel bringen! Ein wunderbarer Abend mit viel Spass und Unterhaltung, Danke an Ken Ludwig als Verfasser so vieler wunderbarer Stuecke wie "Lend me a Tenor!", "Murder on the Orient Express", und viele andere und an Peter Rothstein, und an alle, die solch ausgezeichnetes Theater moeglich machen!

Lady Molly from Scotland Yard laeuft noch bis zum 8. Februar 2025, asolorep.org

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New Play at Jobsite Theater in Tampa, Florida: Macbeth - the Scottish Play!
 - through February 9, 2025,

reviewed by Susanne Nielsen


This Macbeth is a special treat, because director and Jobsite director David Jenkins not only has his well-appointed Shakespeare troupe (plus newcomer acting veteran Mona Lim ), but also the larger Jaeb Theater at his disposal. The cabaret-style tables in front of the curtainless stage make the theater experience particularly intense. The excellent acting performances of the nine actors, some in three to four roles, are perfectly supported in their drama by the set and sound! A monumental background with moons and mountains (think of fantasy films such as Star Wars or Dune) created by large projection forms the backdrop in the Jaeb Theater against which the drama takes place. Macbeth, soon to be king himself, hears the three terrifying figures tell him the future - he can hardly believe it, and believes he must act so that the prophecy - that he will become king - can come true. This makes him one of the heroes in Shakespeare's great tragedies. A dream role for Giles Davies as Macbeth), who, after his performances in recent seasons, has brilliantly mastered increasingly dark roles and is the center of a troupe of equally confident actors, now shining again in the starring role of the Scottish hero. Davies knows that this hero has just been embodied on the big screen by Denzel Washington, but his Shakespeare portrayal is measured against the years in which he confidently portrayed larger and more central characters. He plays him expressively and with diction as fluid as ever. It is a contemporary role, as the past and the present are full of tyrants. Shakespeare wrote with as inner and outer world in mind, which is frightening in its dreams and deeds, as his and our "Brave New World". Who has scruples when misdeeds are rewarded, as Macbeth experiences with amazement.

And, if he consistently follows his path, he can make his Lady Macbeth (Katrina Stevenson with expressive face and gestures and her raspy voice) the queen at his side; she who dreams of her own line of kings and is initially obsessed with this promise. But soon it is she who remains at odds with the atrocity required for this goal and ultimately unable to rid herself of its stain! Stevenson, already known for so many Shakespeare roles in Jobsite productions, also brings an intensity to this (dream) role, which to her is one of the most important in his tragedies.

A number of women in this production have this time slipped into the roles traditionally played by men (in Shakespeare it would, of course, all be men, so here the roles are reversed!): the two guards /murderers (Logan Franke, Mona Lim), and in both male and female roles Katherine Yacko as Porter, Lennox, but also Lady McDuff and Gentlewoman. The king is also impressively portrayed by the seasoned actor Mona Lim. As counterparts to the women there are the very versatile Jared Sellick (Witch, Malcolm, Fleance, Macduff's son), a grim Cornelio Aguilera (Macduff, Apparition) and Troy Brooks as Seyton and Apparition can be seen here from their particularly serious side. Blake Smallen as Banquo and then young Stewart grows into increasingly important roles, from old to young in a series of relationships and actions on the stage of the Jaeb Theater.

Jobsite always pays special attention to its production sound. The dramatic music is excellently chosen here, bringing the piece into the fantastic, but also into the “here and now.”

The Jobsite production thus underlines the ominous mood of pending tragedy. Scene changes with dark breaks without a stage curtain characterize this theater, as does the proximity to the audience, who is seated at round tables for four. Meeting interesting people, often with a personal connection to the ensemble, like the two school friends who once took acting lessons with Mona Lim, here to experience the former teacher on stage. One can well imagine what excellent instruction they received and also that the teacher is drawn back to performing Shakespeare among such talented colleagues.

Excellent theater: Bravi to David Jenkins and his company off players!  

Excellent theater - one of the best in West Florida.


Through Feb. 9, 2025 in the Jaebtheater of the Straz in Tampa, 813-229-STAR, straz.org



Neues Stueck im Jobsite Theater in Tampa, Florida: Das Schottische Stueck: Macbeth  
besprochen von Susanne Nielsen  im Jobsite Theater - in Tampas Straz Center Jaeb Theater


Dieser Macbeth hat es in sich, denn Regisseur und Jobsite Leiter David Jenkins hat nicht nur seine eingespielte Shakespeare-Truppe (plus Neuling Schauspiel-Veteranin Mona Lim ), sondern wieder das groessere Jaeb Theater zur Verfuegung. Die Tische im Kabaretstil vor der Vorhanglosen Buehne machen das Theater Erlebnis ganz besonders intensiv. Die ausgezeichneten Schauspielleistungen der sieben Akteure manche in drei bis vier Rollen, werden von Buehnenbild und Sound in ihrer Dramatik bestens unterstuetzt! Ein durch GrossProjektion monumentaler Hintergrund mit Monden und Bergen ( man denke an solche Fantasie Filme wie StarWars oder Dune) bildet die Kulisse im Jaeb Theater vor der sich das Drama abspielt. Macbeth, bald selbst Koenig, hoert die drei Schreckens Gestalten ihm die Zukunft ansagen - er kann es kaum glauben, glaubt 

handeln zu muessen, damit sich die Weissagung - er werde zum Koenig - erfuellen kann. Damit gehoert er zu den Helden in Shakespeares grossen Tragoedien. Eine Traumrolle fuer Giles Davies als  Macbeth), der nach seinen Auftritten in den letzten Spielzeiten immer duestere Rollen brilliant bewaeltigt, und zum Mittelpunkt  einer Truppe von ebenso souveraenen Akteuren, nun in der Paraderolle des schottischen Helden wieder brilliert. Dass dieser Held auf der Kinoleinwand gerade von Denzel Washington verkoerpert wurde, weiss Davies, doch seine Shakespeare Darstellung misst sich an den Jahren, in denen er souveraen groessere und zentralere Charaktaere dargestellt hat. Er spielt ihn ausdrucksvoll und und sprachlich fluid wie immer. Es ist eine zeitgemaesse Rolle, ist doch die Vergangenheit als auch die heutige Zeit voller Tyrannen. Shakespeare hat die Stimmung als innere und aessere Welt, die Furcht-erregend in Traeumen und Taten ist, als "Brave New World", geschrieben. Wer hat noch Skrupel, wenn Untaten belohnt werden, wie es auch Macbeth mit Staunen erlebt. 

Und, wenn er konsequent seinen Weg geht, kann er seine Lady Macbeth, ( Katrina Stevenson mit ausdrucksvollem Gesucht und Gestik und immer schoener rauher Stimme) zur Koenigin an seiner Seite machen; Sie, die von der eigenen Linie der Koenige traeumt, und zunaechst davon besessen ist. Aber bald ist es sie, die  mit der hierzu notwendigen Greuel-Tat uneins bleibt, und letztlich nicht in der Lage sich reinzuwaschen! Stevenson, bereits in so vielen Shakespeare Rollen im Jobsite Produktionen bekannt, bringt auch hier die Intensitaet fuer diese (Traum)Rolle, die fuer sie zu den wichtigsten in den Tragoedien zaehlt, mit. 

Eine Reihe von Frauen in dieser Produktion sind nun in die traditionell mit Maennern besetzten Rollen (bei Shakespeare waeren es natuerlich alles Maenner, hier also Rollentausch umgekehrt!)  geschluepft: die beiden Wachen bzw Moerder (Logan Franke, Mona Lim), und in maennlichen wie weiblichen Rollen Katherine Yacko als Porter, Lennox, aber auch Lady McDuff und Gentlewoman. Auch der Koenig wird eindrucksvoll von Mon Lim dargestellt.  Als Gegenpart sind der sehr leicht wandelbare Jared Sellick (Witch, Malcolm,Fleance, Macduffs son), ein grimmiger Cornelio Aguilera (Macduff, Apparition) und Troy Brooks als Seyton und Apparition hier von ihrer besonders ernsten Seite zu erleben.  Blake Smallen als Banquo und dann Young Siward waechst hier in immer wichtigere Rollen, von alt bis jung in einer Reihe von Beziehungen und Handlungsweisen auf der Buehne des Jaeb Theaters.   

Zu Jobsite gehoert immer ein besonderes Augenmerk auf den Sound. Ueberraschend sind auch hier die Musikuntermalungen, die das Stueck mit viel Dramatik ins Fantastische, aber auch ins hier und jetzt holen.

Die Jobsite Produktion  untermalt damit die duestere Stimmung. Szenenwechsel mit Dunkelpausen ohne Buehnenvorhang zeichnen dieses Theater aus, ebenso die an Tischen zu viert platzierten Zuschauer. Dabei lernt man immer interessante Menschen, oft mit persoenlichem Bezug zum Ensemble  kennen In meinem Fall waren es zwei Schul-Freunde, die bei Mona Lim einst Schauspielunterrischt genommen hatten und nun von einer Schauspielkarriere in L.A. (und den grossen Braenden dort) eine Pause im Osten macht und nun die ehemalige Lehrerin auf der Buehne erleben kann. Man kann sich gut vorstellen welch ausgezeichnete Unterweisung sie erhalten hatten und auch, dass es die Lehrerin wieder auf die Buehne zieht, unter talentierten Kollegen Shakespeare zu spielen.   

Ausgezeichnetes Theater, sind sie sich ebenfalls einig. David Jenkins und seiner Truppe Bravi! Weiter so!

Ausgezeichnetes Theater garantiert!

Hingehen, dieses Theater ist eines der besten in West Florida. 


Noch bis 9. Feb. 2025 im Jaebtheater des Straz in Tampa, 813-229-STAR, straz.org,  jobsitetheater.org. Es lohnt auf Facebook dabei zu sein, wenn Direktor David Jenkins einen auch mal ein paar Freikarten anbietet 

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